مصرف ماهي و آبزيان براي خانم هاي باردار و شيرده نه تنها مفيد بلكه ضروري است؛

زيرا اين ماده ي غذايي در رشد مغز و تكامل سيستم عصبي جنين و كودك شيرخوار موثر است. همچنين در تنظيم طول مدت بارداري تاثير دارد و چنانچه خانم هاي باردار در رژيم غذايي خود مقدار كافي ماهي مصرف كنند موجب تعادل طول مدت بارداري آن ها خواهد شد.

اثر مهم ديگري كه ماهي و آبزيان در سلامت جنين دارند اين است كه وزن جنين را به حالت متعادل نگاه داشته و در نتيجه موجب تعادل وزن نوزاد به هنگام تولد خواهند شد.

ماهي و آبزيان با كاهش چربي ها نامطلوب خون و حفظ تعادل فشار خون به سلامت قلب و عروق كمك كرده و از اختلالات قلبي ـ عروقي و سكته هاي قلبي و مغزي پيشگيري مي كنند.

تحقيقات انجام شده در نقاط مختلف جهان نشان مي دهد كه مصرف ماهي و محصولات دريايي علاوه بر پيشگيري از عوارض قلبي و عروقي، موجب كنترل اين بيماري و كاهش مرگ و مير ناشي از آن نيز مي شود.

امروزه بيماري سرطان يكي از بزرگترين آمار مرگ و مير را در جهان به خود اختصاص داده، سرطان هاي دستگاه گوارش در زنان، پروستات در آقايان و غيره در بين مردم شيوع زيادي دارد.

اين بيماري مهلك هر ساله در جوامع مختلف، قربانيان زيادي مي گيرد و هر گونه اقدامي در جهت پيشگيري از ابتلا و كاهش مرگ و مير ناشي از اين بيماري گامي موثر در راستاي ارتقاي سلامت جامعه است.

ماهي و آبزيان به علت دارا بودن اسيدهاي چرب امگا 3، در پيشگيري از ابتلا به سرطان موثر بوده و در جوامعي كه مصرف محصولات دريايي رواج بيشتري دارد درصد ابتلا به سرطان در بين افراد كمتر است. بيماري هاي التهابي مانند آرتريت روماتوئيد، روماتيسم و غيره از اختلالات دردناكي هستند كه موجب ناراحتي و رنج فراوان انسان مي شوند و امروزه شيوع گسترده اي در بين افراد، به خصوص سالمندان دارند.

بيماريهاي التهابي گرچه مانند بيماري هاي قلبي ـ عروقي سرطان، مهلك و خطرناك نيستند ولي بسيار عذاب آور و دردناك هستند و قدرت فعاليت و تحرك را از انسان سلب مي كنند.

مصرف ماهي و آبزيان در پيشگيري از بيماريهاي التهابي و تسكين دردهاي ناشي از اين  بيماري ها موثر است.

يكي از اختلالاتي كه در اين زمان به علت آلودگي هوا و وجود ذرات معلق در هوا شيوع وسيعي داشته به خصوص در شهرهاي بزرگ و صنعتي شيوع آن رو به افزايش است، بيماري هاي تنفسي از قبيل آسم، برونشيت و ساير اختلالات ريوي است. بيماري هاي ريوي، به خصوص براي افراد حساس از قبيل كودكان و سالمندان خطرناك بوده و مي تواند سلامت آنان را دچار مخاطره ي جدي كند.

ماهي و آبزيان با داشتن تركيبات مفيد، در پيشگيري از آسم در كودكان، برونشيت و ساير عوارض ريوي در بزرگسالان اثرات مفيدي دارند.

بيماري ديگري كه به خصوص سالمندان را در معرض تهديد قرار مي دهد و آنان را از نعمت مواهب زندگي محروم مي كند اختلالات ذهني، كند شدن ذهن و فراموشي است كه به اصطلاح به آن ديمانس گفته مي شود. اين بيماري كه يك عارضه ي پيش رونده است قدرت فكري و ذهني شخص را فلج كرده و موجب مي شود كه شخص مبتلا، در واقع يك زندگي نباتي را دنبال كند.

مصرف مداوم ماهي و آبزيان در تقويت ذهن و پيشگيري از اختلالات ذهني مانند ديمانس و آلزايمر موثر است.

به اين ترتيب چنانچه ادعا كنيم كه ماهي و آبزيان اثرات معجزه آسايي در سلامت انسان دارند سخني به گزاف نگفته ايم.

حال چنانچه به گونه اي تغذيه كنيم كه قبل از ابتلا به بيماري و دردسرهاي فراوان ناشي از مداوا از قبيل: صرف وقت و انرژي زياد، عدم يا كمبود دسترسي به دارو، صرف هزينه ي فراوان جهت درمان و ساير معضلات ناشي از درمان بيماري، به طور كلي از ابتلا به امراض مختلف پيشگيري كنيم، براي ما بسيار آسان تر و مفيدتر خواهد بود. در واقع ما مي توانيم با استفاده از اين دسته مواد غذايي مفيد و خوش مزه يعني محصولات دريايي به جنگ بيماري ها برويم و علاوه بر اهتراز از دردسرهاي ناشي از بيماري و درمان آن، از گزند عوارض جانبي داروها نيز در امان بمانيم و در ضمن بهايي گزاف جهت درمان بيماري ها پرداخت نكنيم.

به طور كلي هميشه و در همه حالات، پيشگيري بسيار آسان تر، مفيدتر و ارزان تر از درمان اختلالات است، به خصوص چنانچه پيشگيري از بيماري، استفاده از غذاهاي مفيد و خوش مزه اي مانند ماهي و آبزيان باشد