ارتباط مصرف ماهي و سکته مغزي

روش آماده كردن ماهي فاكتور مهمي در جلوگيري از ابتلا به سكته مغزي است.

تحقيقات نشان داده اند كه ماهي در برابر انسداد عروق مغز اثر حفاظت بخش دارد اما يك گروه تحقيقاتي از دانشگاه هاروارد اظهار مي دارند روش طبخ ماهي نيز در اين امر دخالت دارد.

اين گروه با بررسي رژيم غذايي تقريبا 5000 فرد 65 سال به بالا دريافتند كساني كه ماهي پخته يا كباب شده شامل تن ، مصرف مي كردند احتمال ابتلاءشان به سكته مغزي كمتر بود.

خوردن اينگونه غذاها 5 بار يا بيشتر در هفته احتمال سكته ايسكميك (كه توسط لخته خون ايجاد مي شود) را تا 32 درصد كاهش مي دهد حتي يك تا سه وعده ماهي كباب شده يا پخته در ماه اين احتمال را تا 15 درصد كاهش مي دهد.

اما ماهي سرخ كرده و ساندويچ ماهي احتمال سكته را افزايش مي دهد. هر وعده اضافي به ميزان 13 درصد بر اين احتمال مي افزايد.

پيام اين تحقيق روشن است: ماهي بخوريد; اما اگر مي خواهيد مصرف آن در جلوگيري از سكته مغزي به شما كمك كند ، با سرخ كردن به آن چربي و روغن اضافه نكنيد.
ماهي
ماهي از منابع بسيار خوب پروتئين محسوب مي شود پروتئين موجود در ماهي از نظر كميت وكيفيت قابل توجه است بدين معني كه پروتئين موجود در ماهي به شكلي است كه به آساني در دستگاه گوارش هضم و جذب مي شود و به طور تقريباً كامل در بدن به مصرف مي رسد بر خلاف گوشتهاي قرمز كه به علت داشتن چربي حيواني درلابه لاي الياف گوشت خود باعث بالا رفتن كلسترول و چربي هاي نامطلوب خون مي شوند ويژگي گوشت ماهي در اين است كه موجب كاهش چربي هاي نا مطلوب خون شده و در نتيجه به سلامت قلب و عروق كمك مي كند ماهي كلسترول خون را كاهش داده و به سلامت قلب و عروق كمك موثري مي كند. پروتئين موجود در ماهي در رشد و سازندگي سلول ،عمل ترميم ، توليد آنزيمها ، هورمونها و آنتي بادي موثر است . ماهي يكي از منابع خوب آهن است كه آهن در خون سازي و هم چنين در حفظ مقاومت بدن در برابر ميكروبها نقش مهمي بر عهده دارد و جذب آهن موجود در ماهي در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبي در بدن به مصرف مي رسد .

ماهي در تنظيم فعاليت سلولهاي عصبي و سلامت پوست نقش دارد .ماهي از منابع غني فلوئورمحسوب مي شود و فلوئوردرسلامت واستحکام دندانها و در پيشگيري از پوسيدگي دندان تاثير مهمي دارد.  ماهي بهترين منبع يد است و يد تاثير مهمي در سلامت انسان دارد ماهي حاوي فسفر است كه فسفر ماده اي است كه همراه كلسيم در سلامت و استحكام استخوان تاثير مهمي دارد وسبب تقويت حافظه مي شود ماهي ساردين و كيلكا از نظر كلسيم غني است بنابراين در رشد و استحكام و سلامت استخوانها و دندانها موثر است. ماهي حاوي اسيدهاي چرب است كه باعث كاهش التهاب شده و از تغيير شكل استخوان جلوگيري مي كند ماهي براي مبتلايان به عفونت هاي دستگاه ادراري مفيد است وريه را در برابر آلودگي محافظت نموده و التهاب دستگاه تنفسي را كاهش مي دهد. ماهي سبب بهبودي قدرت شنوايي مي شود ونيز باعث لطافت و زيبايي پوست مي شود واز خشكي ، خراشيدگي و زخم و التهاب در پوست جلوگيري مي كند.