تست HIV شامل چه چيزهايي است ؟
در اغلب كشورها، مكانهاي متعددي براي انجام تست HIV وجود دارد. توصيه مي‌شود كه تست HIV در كلينيكهاي بهداشتي، نزد پزشكان يا نزد افراد مجرب در مكانهاي مخصوص مشاوره و تست HIV  انجام شود (VCT).
هنگاميكه شما تصميم به انجام تست HIV بگيريد، يك پزشك يا يك مشاور مجرب، يك پرستار و يا يك فرد مجرب در امور سلامتي و بهداشت را بصورت خصوصي ملاقات خواهيد كرد ، وي براي شما توضيح خواهد داد كه تست شامل چه چيزهايي است و نتايج چه معنا و مفهومي دارند. بطور معمول، مقدار كمي نمونه از خون از دست شما گرفته مي‌شود و به آزمايشگاه براي انجام آزمايش فرستاده مي‌شود.
-    جواب تست هميشه محرمانه است و تنها با رضايت شما براي ديگران بازگو خواهد شد. و حتي جواب تست بدون اجازه شما به پزشك شخصيتان هم گفته نخواهد شد.
-    تست سريع (rapid test) HIV هم يك تست آنتي بادي است و مزيت آن اينست كه براي گرفتن نتيجه،  لازم نيست كه مجدد مراجعه كنيد و معمولاً در عرض ٣٠ دقيقه جواب حاضر مي‌شود. تست سريع HIV به تجهيزات آزمايشگاهي و افراد مجرب نياز ندارد، اين ويژگي باعث مي‌شود تا بتوان از آن در كشورهاي فقير استفاده كرد.
تست HIV در منزل چيست؟   
نمونه‌گيري در منزل
بطور كلي ، توصيه مي‌شود كه تست HIV در يك مركز بهداشتي انجام شود. اگرچه در برخي كشورها كيت‌هاي(kit)  تست نمونه‌گيري در منزل موجود است. با كيت نمونه‌گيري در منزل (home sampling kit) فرد مي‌تواند يك نمونه (معمولاً نمونه خون) خود را تهيه كرده و به آزمايشگاه براي انجام آزمايش بفرستد و چند روز بعد با شماره تلفن مخصوص تماس گرفته و كد شناسايي خود را مي‌دهد و نتيجه را تلفني به او اطلاع مي‌هند. اگر نتيجه مثبت باشد يك متخصصِ سلامت، حمايت عاطفي را براي فرد تأمين مي‌كند
مزيت عمدة « نمونه‌گيري در منزل» شامل راحتي، سرعت و محرمانه بودن آن است. در كشورهايي كه تست HIV رايگان نيست « نمونه‌گيري در منزل» يك راه مقرون به صرفه براي انجام تست است ولي عدم وجود "مشاورهٔ رو در رو" قبل و بعد از انجام تست يكي از اشكالات آن است.
در ايالات متحده تنها يك كارخانه، مجوزِ FDA (سازمان غذا و داروي جهاني) را براي ساخت كيت « تست HIV در منزل»  دارد.
 در انگلستان فروش هر گونه كيت براي مصرف شخصي، غير قانوني است.
  كيت تست فوري HIV
كيت تست فوري HIV بمعناي آن است كه نتيجه تست، بدون نياز به مشورت کردن با فرد مجرب، در همان لحظه خوانده مي‌شود. بطور كلي اينگونه تستها بخاطر دقت كم آنها و فقدان حمايت عاطفي براي فرد، توصيه نمي‌شوند. در حال حاضراين نوع تست در بسياري از كشورها بطور قانوني خريد و فروش نمي‌شود.
مطالعه مطالب زير٬ به همکاران پزشک توصيه ميشود:
 شرايط لازم براي انجام آزمايش HIVab:
1- در تمام موارد، مشاوره از آزمايش بايستي انجام گيرد و فرد از نظر روحي و رواني در آمادگي مطلوب قرار گيرد و بعد از آزمايش نيز مشاوره صورت گيرد.
2- آزمايش بايستي داوطلبانه باشد و تنها موارد آزمايش اجباري در كساني است كه قصد اهداء خون ، بافت يا عضو را داشته باشند.
3- در موارد تشخيصي بنا به نظر پزشك وحتي الامكان با رضايت بيمار انجام گيرد در عين حال اگر پزشكي انجام آزمايش را در تشخيص بيماري موثر مي داند آن را درخواست نمايد ولي بايستي خدمات مشاوره اي را به بيمار معرفي نمايد و مراتب ارجاع را بشناسد.
4- آزمايش HIVab قبل از اعمال جراحي به هيچ عنوان توصيه نشده است به اين علت كه رعايت اصول احتیاطات استاندارد براي پيشگيري از بيماري كافي مي باشد و درصورتي كه ما بدانيم فرد HIV مثبت نمي باشد ممكن است در رعايت اين اصول كوتاهي صورت گيرد و با توجه به خصوصيت ويروس كه از بين 2 هفته تا 6 ماه با وجودي كه فرد HIV مثبت است، مي تواند آزمايش منفي باشد خطر انتقال حتي با انجام آزمايش افزايش يابد از طرف ديگر چون مشاوره با بيمار صورت نمي گيرد وي را در بحران و مشكلات بعدي قرارمي دهيم.
اصول برخورد ومراقبت درعفونت HIV:
اين نكته بسيار مهم است كه باتوجه به انگ اجتماعي اين بيماري وبرخوردهاي اجتماعي وخانوادگي احتمالي با افراد آلوده به HIV درممالك پيشرفته اعلام آلودگي به بيمار بايد حتما پس از قطعي شدن تشخيص و به دنبال انجام مشاوره وآماده سازي رواني باشد .
 اين قسمت نامه واقعي فردي است كه تست تشخيصي HIV را انجام داده است :
 سلام، من يك زن 30 ساله هستم و در حال حاضر فرزندي ندارم. من معتاد تزريقي يا يك بيمار هموفيلي نيستم اگرچه چندين رابطه جنسي محافظت نشده داشته‌ام، مي‌دانم كه اين عمل مي‌تواند نتايج مرگ باري بدنبال داشته باشد، در 10 سال گذشته 2 تست منفي HIV داشته‌ام كه آخرين آن در سال 1996 بوده و بعد از آن 5 مرتبه رابط جنسي محافظت نشده داشته‌ام تا چندي پيش به اين مساله توجهي نداشتم تا اينكه شنيدم كه در خانواده‌‌اي نوزاد HIV مثبت بدنيا آمده است٬ از آن زمان در مورد رفتارم فكر كردم و اينكه چگونه با زندگيم بازي مي‌كردم و زندگي ديگران را در معرض خطر قرار مي‌دادم از اينكه 2 تست HIV قبلي‌ام منفي بوده‌اند شكر گذارم. طي 2 هفته گذشته٬ كتاب و مقاله دربارة AIDS , HIV و داستان زنان آلوده با HIV و چگونگي مبارزه آنها با آن را خواندم.  آرزو مي‌كردم كه يك شانس ديگر داشته باشم و تست HIV بعدي من منفي باشد.... تا اينكه امروز صبح تست HIV را انجام دادم.… خدا را شكر…. دوباره منفي بود. من از همه مي‌خواهم كه تست HIV را انجام بدهند.... شما زندگي مرا دگرگون كرديد.
ویروس ایدز (HIV) سلولهاي سيستم ايمني و سيستم عصبي مركزي را آلوده مي‌كند.
T- helper lymphocyte (لنفوسيت T كمك كننده) سلول اصلي است كه توسط IV H آلوده مي‌شود. سلول T- helper يك سلول سرسخت در سيستم ايمني است و با تمامی ديگر سلولهاي سيستم ايمني همكاري مي‌كند بنابراين صدمه يا از بين رفتن سلول T- helper تاثير جدي در سيستم ايمني مي‌گذارد.
HIV براي ورود به سلول T- helper  به مولکول CD4 سطح سلول متصل شده و آنرا آلوده میکند. به اين همین خاطر به سلول T- helper ، لنفوسيت CD4+  یا CD4+ Lymphocyte  هم گفته مي‌شود.
وقتي كه سلول T- helper با HIV آلوده شد، HIV در آن تكثير مي‌شود و طي 6-2 روز سلول آلوده مي‌ميرد و ويروسها آزاد شده و ويروسهای جديد وارد سلولهای T- helper ديگري مي‌شوند و آنها آلوده مي‌كنند.
در مبارزه با اين فرآيند سيستم ايمني بسرعت HIV و سلول‌هاي آلوده با HIV را مي‌كشد و سلولهاي T- helper از دست رفته را جايگزين مي‌كند