رژیم بیوژنیک
واژه بیوژنیک به معنای حیات بخش است ونحوه تامین بهداشت وتغذیه خوب وکاهش وزن دائمی راکه برموادغذایی تازه باشد تشریح می کند.
بیوژنیک یک روش موثردرکاهش وزن است که به سوخت وساز صحیح بدن کمک می کندوبر غذاهای طبیعی مثل سبزیها ودانه ها باپوست وکامل مثل فندق ،پسته ،بادام ،گردو ،محصولات لبنی ،ماهی ،گوشت مرغ ،پایه گذاری شده است.
آب ازاهمیت خاصی برخوردار است البته نه آبی که از شیر آب میریزدبلکه منظور آب موجود درالیاف سبزی ومیوه است.این آب نقش مهمی رادر لاغری بازی میکندوباعث افزایش سوخت وساز سلول وپدیدار شدن شکل واقعی بدن می شود.وزن اضافی ممکن است براثر عواملی ازقبیل نوع غذا تمایل ژنتیکی برای سوخت و سازیا انبارکردن چربی مقدار ورزش هضم غذا دستگاه دفع و...ایجاد شده باشد.
افراد چاق سوخت وساز کمتری نسبت به افراد لاغر دارند.منظور ازسوخت وسازان مقدار کالری است که با اکسیژن ترکیب می شود وبه سرعت بربدن تاثیر می گذارد.جهت کاهش وزن وجلوگیری از افزایش مجدد آن باید:
1-  میزان سوخت وساز را افزایش داد .
2- میزان ست پوینت را به آرامی تغییرداد.
3- رژیم گرسنگی راحذف کرد.
4- حصول اطمینان ازاینکه هر چه کاهش وزن صورت میگیرد از ذخیره چربی است نه از ماهیچه.
ست پوینت: آن مقدار ذخیره چربی است که بدن به آن عادت کرده است.مغز از طریق فرمانهای شیمیایی ، مقدارچربی ست پوینت را تعیین می کند میزان این عوامل درجریان خون درست معادل سطح چربی و سموم در بدن است . چربی مواد سمی را در بدن جمع آوری می کند و به عنوان یک انبار سم در بدن است .
اگر بدن شما از لحاظ ژنتیکی متمایل به ذخیره انرژی و چربی باشد خوردن غذاهای نا مناسب سموم مختلفی را به وجود می آورد . چربی ها به دو صورت سفید و قهوه ای در بدن ذخیره میشوند , چربی قهوه ای در افراد چاق از چربی سفید کمتر است و این یکی از دلایل چاق بودن آنهاست . زیرا چربی های قهوه ای بیشتر و به سرعت قابل تبدیل به انرژی است, میزان چربی سفید و وتغییرات آن از طریق مراکز عصبی هیپوتالاموس تعیین می شود  و این میزان در تغییرات درجه حرارت بدن شما در محیط  موثر است . به همین دلیل افراد چاق تحمل کمتری در سرما دارند.اینک به راههای کاهش وزن از طریق رژیم بیوژنیک می پردازیم.
رژیم از سه گروه مواد غذایی تشکیل شده است :
1-   غذاهای بیوژنیک که بیشترین سهم را در ایجاد و تولید بافتها و سلولهای جدید دارد این غذاها شامل جوانه غلات , جوانه دانه های بنشن و مغز دانه ها می باشد و محور اصلی  رژیم است و 20 تا 40 درصد غذای مصرفی  را تشکیل می دهد .
2-   غذاها بیواکتیو توانایی انجام فعالیتهای حیاتی بدن را ندارند ولی فعالیتهای بیولوژیکی را تشویق می کند و به تهیه و انتقال اکسیژن به سلولها کمک می کند , میوه و سبزی در این گروه قرار دارند و 35 تا 50 درصد غذا را تشکیل می دهد .
3-   غذای بیواستاتیک , این غذاها منابع خوب انرژی هستند و به رژیم غذایی قوت می بخشند و کربن تولید می کند , اما به دفع مواد سمی و سوخت و ساز کمکی نمی کنند , در برطرف کردن خستگی هم نقشی ندارند مانند محصولات لبنی کم چرب دانه های غنی غلات , تخم مرغ, سبزی های پخته , حبوبات پخته , گوشت ماهی و مرغ .25 درصد غذای روزانه در بر می گیرد.
شروع رژیم بیوژنیک
یکی از بهترین طرق سریع و دقیق دفع سم و متعاقب آن دفع چربی از بدن که شما را آماده روی آوردن به رژیم بیوژنیک می کند روزه سیب چند روز قبل شروع رژیم غذایی است .این شیوه در حقیقت روزه نیست و شما می توانید هر چه قدر می خواهید سیب بخورید . این روش وسیله ای بسیار دقیق برای دفع سموم بدن است و باعث می شود چربی به طور مداوم کاهش یابد . به سه طریق می توان این کار را انجام داد :
1-      روزه سیب را چند روز ادامه داد .
2-      یک روز در هفته به روزه سیب اختصاص داد.
3-   شما می توانید روزه سیب را هر موقع که خواستید بگیرید . ممکن است ترکیب غذای شما روز قبل درست نبوده یا پرخوری کرده اید و یا به علت تنفس در هوای آلوده ناراحت هستید . یک روز روزه سیب هر نوع ناراحتی را از بین میبرد .
 طول مدت روزه بستگی به وضعیت شما دارد ولی معمولا دو روز روزه برای تمیز کردن دستگاهها کافی است . زنان باردار و شیرده و افرادی که ناراحتی قلب کبد و کلیه دارند نباید روزه سیب بگیرند .
عوارضی مانند سردرد , ناراحتی های عصبی , دل پیچه یا اسهال از پیامدهای این روزه است و نشان دهنده دفع مواد زاید از بدن است . هنگامیکه روزه سیب به پایان رسید روز بعد می توانید رژیم بیوژنیک را آغاز کنید.
این رژیم مواد پروتیینی کمی داردومصرف سه روز در هفته ازگوشت مرغ وماهی کفایت می کند درعوض سرشار از غذاهای بیوژنیک است.
صبحانه فقط باید میوه باشد .فواصل بین غذاها نباید چیزی خورد فقط بین نهار وصبحانه اگر واقعا احساس گرسنگی کردید میتوانید میوه بخورید. بین میوه وغذا باید 30 دقیقه فاصله باشد.موز با غذا 45 دقیقه فاصله داشته باشد بعد از مصرف غذای پروتئینی یا نشاسته ای 4تا5 ساعت صبر کنید سپس شروع به خوردن میوه کنید.در هروعده غذا سالاد بیوژنیک که از جوانه غلات تهیه می شود حتما استفاده شودکه بهترین روش برای  تقویت
سوخت وساز است.
هضم حبوبات برای افرادی که رژیم لاغری می گیرند بسیار مشکل است زیرا دارای پروتئین کنسانتره ونشاسته هستند بنابراین سهم کمتری را در رژیم دارندمگراینکه به صورت جوانه زده باشند ولی عدس از این قائده مستثنی است. از مغز دانه ها و تخمه ها تخم کدو، آفتابگردان ،گردو ،بادام ،زیره، فندق، بادام هندی ،سرشار از ویتامین بیوتین هستند ولی اسید تولید می کنند و باید مقدار کمی خورد .جوانه ماش، جو ،کنجد و ذرت توصیه فراوان میشود .
غذاهای بیواکتیو مثل فلفل ،خیار، گوجه فرنگی با برنج و سایر دانه ها و سیب زمینی قابل استفاده اند،.سبزی های تازه هم فراوان مصرف میشوند مانند نخود سبز، کلم، جوانه نخود ،تربچه ،سیر، پیازچه، لوبیا سبز ،باقالا، اسفناج، هویچ، کدو، گل کلم، کاهو، قارچ، جعفری، بسیار مصرف میشوند .
منبع: کتاب