اثر آنتي اكسيدان هاي عسل
ارزش غذايي عسل بر كسي پوشيده نيست . گذشته از آن عسل داراي خواص و مواد دارويي ارزشمندي است كه بررسي ها ، هر روز ابعاد گسترده تري از آن را روشن مي سازد.
عسل فرآورده اي است كه از مصرف شهد گياهان مختلف توسط زنبور عسل و تغييرات آن در بدن زنبور، در شانه ي موجود در كندو ايجاد مي شود.
تحقيقات جديد مدارك بيشتري را مبني بر سودمند بودن عسل ارائه مي كنند. متخصصين علوم تغذيه در دانشگاه كاليفرنيا دريافته اند كه سطح آنتي اكسيدان هاي بدن، در افرادي كه روزانه چند قاشق سوپ خوري عسل مي خورند بالا مي رود.
يك محقق در امر تغذيه مي گويد: با مصرف عسل ، سيستم دفاعي بدن در برابر استرس اكسيداتيو ناشي از راديكال هاي آزاد افزايش مي يابد، لذا مي توان عسل را در يك برنامه غذائي سالم جاي داد.كودكان كمتر از يك سال نبايد عسل بخورند زيرا ممكن است به طور مناسب آن را هضم نكنند.
درحالي كه شهرت اين ماده به عنوان يك شيريني فاسد شونده باعث مي شود به ندرت به عنوان يك غذاي سالم در نظر گرفته شود ، مدت طولاني است كه بحث در باره اثرات شفابخش آن در جريان است. برخي افراد از آن براي درمان زخم استفاده مي كنند.
محققان در حال ارزيابي اثر عسل بر سطح آنتي اكسيدان هاي بدن هستند كه به نظر مي رسد بدن را از مضرات محيط مانند دود سيگار و مواد شيميائي حفاظت مي كنند.
در يك تحقيق جديد از 25 نفر خواسته شد بسته به ميزان وزنشان ، هر روز و به مدت يك ماه بين 4 تا 10 قاشق سوپ خوري عسل گياه گندم سياه بخورند.
اين عده عسل را تقريبا به هر شكلي كه مي توانستند خوردند، ولي به صورت پخته يا حل شده در چاي نبايستي مصرف مي شد.
برخي عسل را بر روي نان تست يا با موز و كره بادام زميني مصرف مي كردند، اما بسياري هم به سادگي قاشق عسل را در دهان مي گذاشتند.
دانشمندان دريافتند سطوح آنتي اكسيدان هاي بدن در افرادي كه عسل خورده بودند افزايش يافته است.
متخصصان معتقدند آنتي اكسيدان ها از صدمات سلولي ايجاد شده توسط مولكول هايي به نام راديكال هاي آزاد جلوگيري مي كنند.
غذاهاي غني از آنتي اكسيدان ها از اثرات تخريبي راديكال هاي آزاد مي كاهند و در نتيجه احتمال بيماري هائي همچون سرطان و حمله قلبي را كاهش مي دهند.
 
Nicki J.Engeseth متخصص ديگر در زمينه عسل ، از دانشگاه ايلي نويز كه به مطالعه آنتي اكسيدان ها و عسل پرداخته، مي گويد يافته هاي يك مطالعه جديد نشان مي دهند كه حتي اگر 80 درصد عسل قند باشد، باز هم سالم است.
عسل مملو از تركيبات مختلفي است كه فعاليت بيولوژيك قوي دارند و حتي ممكن است خواص ميكروب كشي نيز داشته باشد.
عطر و رنگ اين ماده غذايي بستگي به نوع گل هايي دارد كه گرده افشاني آنها توسط زنبور عسل صورت مي گيرد و محققان نمي دانند كه آيا برخي از انواع براي خوردن سالمترند يا خير؟
در مورد اين مطالعه عسل گندم سياه به دست آمده از گياه فوق ، يك عسل قهوه اي تيره بوده و عطر تند مشخصي دارد.
همچنين موادي با محتواي قند و كربوهيدرات بالا در عسل وجود دارند. اما افرادي كه در مطالعه بالا شركت داشتند، در مدت يك ماه كه تحت عسل درماني بودند اضافه وزن پيدا نكردند.
در پاسخ به اين سوال كه آيا عسل بر عادات غذا خوردن آنها تاثيري داشت يا نه ، اكثراً اظهار داشتند كه با مصرف عسل به عنوان صبحانه احساس پرتري داشتند.
به نظر مي رسد عسل ، معده را براي مدت طولاني تري سير نگه مي دارد و قطعا تمايل زياد افراد به محصولات شيرين را فرو مي نشاند.
در رابطه با افزايش حفرات دنداني ، مطالعات نشان مي دهد با آن كه عسل چسبنده و شيرين است ، عامل مهمي در ايجاد پوسيدگي دندان محسوب نمي شود.
اما نبايستي افراد عسل را جايگزين ميوه و سبزي كنند، اما اگر مي خواهند چاي خود را با قند شيرين كنند ، به جاي آن از عسل استفاده كنند.