ليمو ترش و فوائد بسيار آن
منوچهر دانائي
ليموترش نورچشم را زياد مي‌كند، از طاسي سرجلوگيري مي‌كند، موهاي سر را تقويت مي‌كند. ليموترش ميوه‌ايست، كاملا سالم در عين حال كه مقوي است مي‌تواند به تمام باقت‌هاي عضلاني بدن غذا بدهد بدين سبب به آن عال تندرستي بدن نام داده‌اند.
ليموترش، پرتقال، ليموشيرين، نارنگي، ترنج، بالنگ، ليمو عماني، توسرخ، نارنج، دارابي و ده نوع ديگر از اين نوع ميوه است و شبيه هم بوده و داراي خواص مشابه هستند، ميوه و گل، برگ، شكوفه، ساقه و درختان كه همه آنها به ظاهر با هم اختلاف دارند ولي داراي منافع مشترك بوده و و ميتوان آنها را به هم پيوند زد حتي ميتوان روي يك درخت پيوند درختهاي ديگر را زد و انواع ميوه‌هاي اين تيره و نوع را از يك درخت بدست آورد. ميوه‌هاي پيوندي از نظر ظاهر درشت‌تر، شاداب‌تر و گواراترند. املاح و ويتامينهاي موجود در ليموترش: ليموترش سرشار از ويتامين‌هاي (آ)و (ب) و به ويژه ويتامين (ث) و داراي آهن، كلسيم، سديم، منيزيم، فسفر و پتاسيم است. در ليموترش اسيدهاي زيادي وجود دارد كه از همه مهمتر اسيد سكوربيك و اسيد سيتريك است كه از بين برنده اسيداوريك است. خواص درماني ليموترش: اسيدهاي موجود در ليموترش از بين برنده اسيد اوريك است و خون را رقيق مي‌كند، دستگاه هاضمه و دستگاه ادراري را ضد عفوني مي‌كند آب ليمو به مقدار زياد باسيلهاي تبي تيفوئيد (حصبه) و اسهال خوني را كشته و نابود مي‌كند اگر آب آشاميدني شما مشكوك است چند قطره در آن ليموترش بچكانيد به اين وسيله آب آشاميدني شما پاك مي‌شود ( در آلمان نيز آب را بدين صورت قابل آشاميدن مي‌نمايند) به همين صورت چنانچه روي گوشتهاي مانده يا كپك زده چند قطره ليموترش بريزيد از عوارض سوء و حوادثي كه ممكن است رخ دهد جلوگيري ميكند آب ليمو را چنانچه بر روي غذاهاي ثقيل بزنند هضم آنرا آسان مي‌كند. آبليمو تب را از بين مي‌برد و تنگي نفس را درمان مي‌كند بيماريهاي، رماتيسم عرق النساء، مرض قند، غلظت خون، ناتواني جنسي، زكام، سرماخوردگي ذات الريه، گلودرد، تب خال با آب ليمو معالجه مي‌شود. زهر حشرات مانند زنبور، عقرب، مار و افعي را درمان مي‌كند، آب ليمو ضد درد است سردرد را كم و دردهاي كليه و شكم را تسكين مي‌دهد آبليمو ضد تيفوس، سرخك، آبله مرغان و مخملك است. آبليمو معده را درمان مي‌كند و سنگهاي كبدي را درمان مي‌كند. آبليمو زيادي چربي را از بين مي‌برد و آب‌هاي اضافي بدن را دفع مي‌كند. آبليمود ضد كم خوني است و غلظت خون را از بين مي‌برد. چنانچه جوش‌هائي در صورت به وجود آيد همگي از ناخوشي خون است و تجمع سم را در كبد نشان مي‌دهد. چنانچه مركبات نخوريم هميشه در صورت و نقاط مختلف بدن جوش‌هاي چركي به وجود مي‌آيد كه علامت بارزي از ضعف و كثيف شدن خون است و با آبليمو درمان مي‌شود. تبهاي روده و ترش كردن غذا با آب ليمو معالجه مي‌شوند آبليمود سم هاي جمع شده در كبد را از بين مي‌برد. ولي بايد توجه داشت كه كبد به خود ليمو بيشتر از آب آن احتياج دارد. محققين دانشگاه آمريكا موفق به كشف ويتامين جديدي در ليمو شده‌اند كه سبب تقويت اعصاب شده و از فلج اطفال جلوگيري مي‌كند و در معالجه عرق النساء ذات الريه و سرطان بسيار موثر است.
 معالجه سرماخوردگي چنانچه حس كرديد سرماخورده‌ايد مقداري آبليمو را در يك ليوان آب گرم ريخته با كمي عسل بنوشيد. براي معالجه ذات الريه آب پياز را گرفته با آبليمو مخلوط كرده و با آب شلغم و آب هويج و آب كرفس خام چنانچه خورده شود ذات الريه و تنگي نفس را درمان مي‌كند.
براي زياد شدن بزاق دهان آبليمو ميل كنيد. براي سالاد سبزيها و ميوه‌هاي خام و براي چاشني بهتر است كه به جاي سركه صنعتي از آب ليمود استفاده كرد. ليمو علاوه بر ادرارآور بودن در معالجه رماتيسم، نقرس، سنگ كليه مفيد است چون خون را پاك مي‌كند براي جوش پوشت صورت و بطور كلي براي بيماريهاي جلدي مفيد است.
ليموترش رفع عطش مي‌كند.
ليموترش معالج پوكي استخوان است.
ليموترش درمان كننده بيماري كبد است؛ در يك ليتر آب جوشيده كمي شكر و آب يك ليموترش به آن اضافه كرده و روزانه چند با يك استكان از آن ميل كنيد.
ليموترش معالج بيماري ذكام؛ براي درمان ذكام لازم است چند قطره به كف دست ريخته به نزديكي بيني آورده آبليموها با به بالا مي‌كشيم بعدا بلافاصله بيني را با روغن زيتون تصفيه نشده(بودار) كمي چرب مي‌كنيم. از ليموترش براي جلوگيري از خونريزي بيني مي‌توان استفاده كرد براي اين منظور پنبه را آغشته به آبليمو كرده داخل بيني قرار دهيد خونريزي قطع خواهد شد.
ليموترش درمان كننده درد گلو و آنژين است. براي درمان اين بيماري لازم است آب يك ليموترش را گرفت و در يك ليوان آب نيم گرم ريخت و در هر روز چند بار با آن غرغره كرد و كمپرس آب ليمو كه كمي نمك به آن زده باشد بر روي گلو آنژين را درمان مي‌كند و همچنين كمپرسي را با برگه‌هاي بريده شده نازك ليمو انجام دهند سردردهاي شديد عصبي را برطرف مي‌كند.
ليموترش برطرف كننده جوشهاي صورت براي برطرف و معالجه جوش و لكه‌هاي صورت، بريده‌هاي نازك ليموترش را كمي نمك به آن زده بر روي پوست صورت بمالند لكه‌هاي سياه و جوش صورت را از جهره پاك مي‌كند.
براي برطرف كردن سرمازدگي دست و صورت و ورم كردن آنها دست و صورت را با آبليموي تازه مالش بدهيد. براي اينكه دندانهاي سفيدي داشته باشيد هر هفته يكبار دندانهاي خود را با آبليموي تازه مسواك بزنيد. پروفسور (بينه) عقيده دارد كه مصرف دو ليموي متوسط در روز براي احتياج بدن به ويتامين (ث) كافي است اشخاصي مانند بچه‌ها، بزرگ سالان، زنان حامله و كهن سالان بهتر است ليموترش را با عسل ميل كنند.
بيماري رماتيسم نقرس، تصلب شرائين، چاقي، درد كليه، واريس سياتيك را مي‌توان با ليمو بخوبي معالجه كرد. براي هر بيماري و بنيه بيمار بايد هر روز از پنج تا هفت ليمو را مصرف كرد. براي درمان اين بيماريها لازم است در هفته اول روزي يك عدد و در هفته دوم هر روز دو عدد و در هفته سوم روزي سه عدد و در هفته دوم هر روز دو عدد و در هفته سوم روزي سه عدد و به همين ترتيب تا هفته هفتم روزي هفت عدد ليموترش خورده شود و اين عمل بر حسب شدت و ضعف مرض و قدرت و بنيه بيمار تغيير مي‌كند.
در اين رژيم ممكن است در بيمار درد معده و روده ايجاد شود مهم نيست ليمو سبب مي‌گردد كه درد و سموم از بدن خارج شود. رانكول در كتاب خود به نام (اول خودت را بشناس) مي‌نويسد «ليموترش در سلولهاي پي منفذ خود» مايه‌اي را نگه مي‌دارد و مايعي بنام سيترات و كلريدرات دو پتاسي كه هر دو از املاح نباتي هستند در خود حل كرده و قابل جذب مي‌نمايد. ليمو  با روغنهاي مايع خوب، زيتون، گردو، بادام، قندق، سيب زميني ترشي، بادام زميني، نارگيل، هويج، سالاد كاهو، كرفس، تره فرنگي، پياز، چغندر، گل كلم، كلم دگمه‌اي شاهي، آنديو، سير، شلغم، ترب، بادمجان، فلفل، رازيانه، مارچوبه، اسفناج، انواع كدو، كلم قمري، تخم مرغ و پنير سازگار است. ليمو با نان، سيب‌ زميني، برنج، گندم، ارزن ، ماكاروني ، موز، بلوط، نانهاي شيريني، ميوه‌هاي شيرين، گوجه فرنگي، سيب درختي، سركه، لپه ، باقلا، عدس، لوبيا و خرما و نخود ناسازگار است.