توصيه هاي لازم در مورد شيرخام ( غيرپاستوريزه )
•         اگر اجباراً از شيرخام استفاده مي کنيد حتماً آنرا جوشانده و ۱۰ دقيقه در حال جوش بهم بزنيد .
•         شيرخام را قبل از جوشاندن در يخچال نگذاريد .
•    چنانچه در هنگام جوشاندن شيرمقداري از آن در محوطه آشپزخانه ريخت ، بايد حتماً محل کاملاً شسته شود .
•         از مصرف مجدد کيسه هاي پلاستيکي که قبلاً شيرخام در آن بسته بندي شده جداً خودداري گردد .
•    ظروف مورد استفاده شيرخام بايد پس از مصرف با آب و مايع ظرفشويي شسته شده و با آب سالم آبکشي شود .
•         نهايتاً سعي کنيد از شيرپاستوريزه استفاده شود .
گاهي بر شيرفاسد جوش شيرين مي زنند که دلمه نبندد بنابراين شيرکيلويي خريداري نشود .
شير هم خبر ساز میشود
تب مالت و افزايش قيمت ها مصرف لبنيات در كشور را 30درصد كاهش داد
با وجود اينكه بسياري از محصولات لبني به صورت پاستوريزه وارد بازار مي‌شود اما به علت عدم نظارت بر كارخانه‌هاي توليدكننده برخي از اين محصولات لبني به ويژه پنير پاستوريزه دچار آلودگي هستند سپيده سماعي
تغذيه نامناسب ايراني‌ها موضوع جديدي نيست. از يك طرف روز به روز مصرف مواد مضري مانند نوشابه‌هاي گازدار افزايش مي‌يابد و از طرف ديگر مصرف مواد غذايي ضروري نظير گوشت و لبنيات كمتر و كمتر مي‌شود. تازه‌ترين آمارها نشان مي‌دهد در ماه‌هاي اخير مصرف مواد لبني در كشور 30 درصد كاهش داشته كه اين مسئله موجب نگراني كارشناسان شده است، اما نكته قابل توجه در اين ميان آن است كه به نظر مي‌رسد تهراني‌ها در اين زمينه پيشتاز هستند، چرا كه به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات، 15درصد اين ‌كاهش ‌مصرف به ‌استان ‌تهران بر مي گردد.
حسيني چهار عامل گرماي تابستان، ميوه‌هاي تابستاني، شيوع بيماري وبا و پايين آمدن قدرت خريد مردم را دركاهش مصرف لبنيات موِثر دانسته است. اما در شرايطي كه كمبودكلسيم در كشور ما به تصديق مسئولا‌ن وزارت بهداشت بسيار شايع است و بسياري از مردم هم نسبت به اين مسئله آگاهند، به نظر نمي‌رسد تقارن با فصل گرما و يا دسترسي به انواع ميوه‌هاي تابستاني توجيه مناسبي براي كاهش مصرف لبنيات باشد. فراموش نكنيم كه متخصصان تغذيه در پيشنهاد يك سبد غذايي سالم براي خانواده‌ها، همواره مصرف ميوه و سبزيجات و لبنيات را در كنار هم توصيه مي‌كنند. مصرف لبنيات باعث حفظ سلامت بدن و دوري از ابتلا به بيماري‌هاي گوناگون است. در اين ميان زنان به دليل احتمال بالاتر ابتلا به بيماري پوكي استخوان بايد مصرف شير و ساير لبنيات را به صورت جدي‌تري در برنامه‌ غذايي خود بگنجانند.
ترس از وبا
حسيني، شيوع بيماري وبا و نگراني شهروندان از اين موضوع را يكي از عوامل موثر در كاهش مصرف لبنيات اعلام كرد و تصريح كرده است: پيش از اين هم مسئولان امر به مردم اطمينان داده بودند كه با مصرف محصولات لبني پاستوريزه، امكان ابتلا به وبا آنها را تهديد نمي‌كند. اما وقتي دكتر محرز، متخصص عفوني و استاد با سابقه دانشگاه تهران، افزايش تب مالت در كشور را به عدم كنترل كارخانه‌هاي توليدكننده محصولات لبني پاستوريزه نسبت مي‌دهد، ترس از ابتلا به وبا در اثر مصرف اين مواد چندان غير منطقي جلوه نمي‌كند، هر چند كه اين مسئله تاكنون از سوي هيچ متخصص و مسئولي تاييد نشده است.
مينو محرز فوق‌ تخصصي بيماري‌هاي عفوني چندي پيش اعلام كرد با وجود اينكه بسياري از محصولات لبني به صورت پاستوريزه وارد بازار مي‌شود اما به علت عدم نظارت بر دستگاه‌هاي پاستوريزاسيون كارخانه‌هاي توليد كننده برخي از اين محصولات لبني به ويژه پنير پاستوريزه دچار آلودگي هستند. به گفته وي دستگاه‌هايي كه بايد در كارخانه‌ها براي پاستوريزه كردن به كار گرفته شوند چندين ميليارد تومان قيمت دارند و به همين دليل در برخي از كارخانه‌ها اين دستگاه مورد استفاده قرار نمي‌گيرد.
دكتر محرز اضافه كرد: دكتر محرز تاكيد كرد كه اين موارد بايد بررسي و كارخانه‌ها به صورت دقيق كنترل شوند.,
و اي كاش كه زودتر اين‌گونه شود؛ اما تا زماني كه اين اطمينان به وجود بيايد، تنها كاري كه از دست ما مصرف كنندگان برمي‌آيد اين است كه لااقل هنگام خريد محصولات به علامت استاندارد و پروانه بهداشتي آنها توجه داشته باشيم و همچنين گوش به زنگ اطلاعيه‌هاي وزارت بهداشت باشيم كه هر از چندگاه بعضي محصولات را غير قابل مصرف اعلام مي‌كند. آخرين اطلاعيه هم مربوط به دانشگاه علوم پزشكي مشهد است كه ماست تازه شركت ارمغان و دوغ و ماست لبتوش شركت بهاران را غيربهداشتي اعلام كرده است. البته بگذريم از سخن مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي خراسان شمالي كه با وجود اجباري بودن استاندارد محصولات غذايي اعلام كرده است اكثر واحدهاي توليد لبنيات اين استان فاقد استاندارد ملي هستند!
به خاطر يك مشت ريال
اما جنجال برانگيزترين مسئله‌اي كه در ماه‌هاي اخير در مورد لبنيات به پا شد، افزايش قيمت اين محصولات بود. پس از اعتراضات پراكنده مردمي و طرح قضيه در بخش‌هاي مختلف خبري سيما و برنامه‌هايي چون گفتگوي ويژه خبري و آن سوي خبرها و اين سوي خبرها و غيره، اين جريان حتي واكنش نمايندگان مجلس را برانگيخت تا آنجا كه عده‌اي از نمايندگان در نامه‌اي به خاتمي‌ -رئيس جمهور وقت- خواستار توضيح وي و كارشناسان دولت در خصوص افزايش قيمت‌ها شدند.
رياض، عضو كميسيون اصل 90، افزايش قيمت لبنيات در كشور را كاري غير منطقي خواند و گفت: وي اين كار دولت را در اوخر دوره مسئوليت كاري غير عقلاني وغيرمعقول خواند و گفت: ,
اين اعتراضات باعث شد تا رئيس سازمان بازرسي و نظارت بر كالا با لحني تهديدآميز خطاب به توليدكنندگان محصولات لبني بگويد: احمديان با اشاره به افزايش 13 درصدي قيمت پايه خريد شير از دامداران و افزايش قيمت محصولات لبني در پي آن گفت: وي اضافه كرد: احمديان تاكيدكرد: احمديان خاطر نشان كرد:
از سوي ديگر و در واكنش به اين قبيل سخنان مدير روابط عمومي صنايع شير ايران گفت: 90
چمني با بيان اينكه وظيفه دولت است كه بار مالي تصميمات خود را به دوش بكشد و نه بخش خصوصي، گفت: وي اضافه كرد: به گفته چمني بهترين حالت براي واحدهاي توليدي هم تثبيت قيمت‌هاست زيرا در صورت افزايش قيمت مواد اوليه قدرت خريد مردم و در نتيجه فروش و سود واحدهاي توليدي كاهش مي‌يابد. چمني افزود:
و بالاخره بعد از تمام اين كشمكش‌ها دولت با پرداخت يارانه به شركت‌هاي توليدي به منظور جلوگيري از افزايش قيمت چهار فرآورده لبني اصلي (شير، پنير، ماست و دوغ) اعلام كرد در صورت دريافت گزارش‌هايي مبني بر تخلف فروشندگان به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد و هيچ مركز پخشي به هيچ عنوان حق ندارد با قيمت‌هاي گران شده قبلي اين فرآورده‌ها را به مردم بفروشد.
اما ظاهرا هنوز هم قيمت برخي از فرآورده‌هاي لبني كاهش نيافته است و در ضمن تاثير همان افزايش قيمت موقتي هم در سبد تغذيه خانوار مشاهده مي‌شود و مجموع اين عوامل باعث كاهش 30 درصدي مصرف لبنيات در كشور شده است. كاهش مصرفي كه موجب نگراني كارشناسان شده است چرا كه ما اصولا به ميزان كافي لبنيات، مصرف نمي‌كنيم و برخي متخصصان عقيده دارند به دليل سوءتغذيه و كمبود مصرف لبنيات، حدود 50 درصد دانش‌آموزان ايراني قد كوتاهي دارند.‌