فوايد نان سبوسدار
سبوس جدار خارجي گندم را تشكيل مي‌دهد و آن قسمت از گندم است كه دائما در معرض آفتاب و هوا بوده و از اشعه خورشيد استفاده مي‌كند.
اين قسمت داراي مقادير زيادي از ويتامين‌هاست. به طور كلي تمام قسمت‌هاي فعال و زنده گندم در پوست آن جمع شده است.
در نان سبوس دار، به طور ميانگين، دو برابر ويتامين ، مواد معدني و مواد فيبري نسبت به نان سفيد وجود دارد.
هم‌اکنون پزشکان اتفاق‌نظر دارند که سبوس مهم‌ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می‌رود. جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر، التهاب دیورتیکول (کیسه‌ای مدور به اشکال و اندازه‌های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می‌شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت‌های دستگاه گوارش (که غالبا در میان افراد مسن مشاهده می‌شود) پیشگیری می‌کند.
توصیه می‌شود همراه با مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مصرف شود.
براساس پژوهش‌های مختلف، سبوس غنی‌ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می‌شود. این فیبر و الیاف را که بیشتر مواد سلولزی و همی‌سلولزی است، اکثر مردم می‌شناسند و می‌دانند که مصرف آن موجب افزایش حجم مدفوع می‌شود. افزایش حجم مدفوع عامل اساسی مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کلون است. مواد فيبري در نان سبوس دار راهي براي رفع  گرفتگي روده و يبوست است. علاوه براين، اين مواد جزء مواد غذايي مطلوب باكتريهاي روده هستند كه عليه امراض ميكروبي روده اقدام مي كنند و سيستم ايمني بدن را فعال مي كنند.
مواد فيبري موجود در نان سبوس دار، كلسترول و مواد سمي حاصل از تجزيه مواد غذائي را جذب كرده و از روده دفع مي كنند.
نان سبوس دار داراي منيزيم است كه باعث تقويت ماهيچه هاي روده مي شود و از دردهاي ماهيچه اي جلوگيري مي كند.
مواد فيبري موجود در نان سبوس‌دار، كلسترول و مواد سمي حاصل از تجزيه موادغذايي را جذب كرده و از روده دفع مي‌كنند.
علت اينكه نان سبوس دار مورد علاقه افرادي است كه كار فكري مي كنند اين است كه نان سبوس دار داراي ويتامينB2 و نياسين مي باشد. اين ويتامين ها باعث تمركز و دقت عمل شده وشادابي و خوشحالي را در انسان بوجود مي آورند.
نان سبوسدار براي كودكان نيز بسيار خوب است، مخصوصاً در دوراني كه سلولهاي عصبي در حال رشد هستند، آهن موجود در نان سبوس دار سبب باهوشي و رفتار خوب كودكان مي شود.
بهتر است از نانهاي سبوس دار كه با خمير ترش تهيه مي شوند، استفاده كنيد.
آرد سبوس دار داراي ماده اي است بنام في تين كه مواد معدني مثل آهن، منيزيم و يا كلسيم را جذب كرده و مانع استفاده بدن از آنها مي شود.
اگر براي تهيه سريع نان از خمير مايه و جوش شيرين استفاده شود، تجزيه في تين انجام نمي شود، در نتيجه مانع جذب آهن، منيزيوم و كلسيم مي شود. به همين دليل گفته مي شود استفاده از جوش شيرين در تهيه نان در نانوايي ها، باعث كمبود آهن در بدن به خصوص در مردان ميشود. در حاليكه اگر در مدت طولاني،  خمير توسط خمير ترش ور بيايد، ماده في تين توسط آنزيمهاي موجود در غلات تجزيه شده و بدن انسان مي تواند از مواد معدني نان استفاده كند.
افراديكه با نان كامل يا نان سبوسدار تغذيه شوند، فقط پنج درصد آن را هضم نشده دفع مي‌كنند.
 
منبع: اينترنت